Weinig energie, somber, slaaptekort, concentratieproblemen en gewichtstoename. Dit zijn allemaal kenmerken van een winterdip. Dit zijn de klachten waar mensen het meest mee komen tijdens de winterse maanden. Gelukkig zijn er een paar manieren om daarvan af te komen. Lees snel verder!

Uit onderzoek blijkt dat tijdens de winter ons lichaam minder het hormoon serotonine aanmaakt. Serotonine is een soort gelukshormoon die het lichaam aanmaakt door het krijgen van daglicht. Tijdens de winter is dit minder. Dat zorgt er dus voor dat we sneller somber en vermoeid raken. Met deze tips kom je van die winterdip af;

  1. Ga naar buiten

Het bewegen in daglicht kan de negatieve effecten van een winterdip verminderen. Daglicht levert gezonde UV-straling. Hierdoor maakt je lichaam vitamine D aan. Daarnaast maakt je lichaam een hormoon serotonine (gelukshormoon) aan tijdens het wandelen of hardlopen. Je zult je snel een stuk gelukkiger voelen.

  1. Zorg voor een goede nachtrust

Ritme is erg belangrijk voor een goede nachtrust. Zorg dat je een bepaald tijdstip hebt om te slapen. Leg een uur van te voren alle apparatuur weg en laat je hersenen rusten. De informatie die je binnen krijgt van je telefoon of tv zorgt voor hersenactiviteit. Zo val je dus lastig in slaap.

  1. Een warme douche

Door een warme douche te nemen, ontspan je je lichaam. Vermijd negatieve gedachten en geniet van het warme water.

  1. Het accepteren

Last, but not least: het accepteren. De winterse maanden komen nou eenmaal en moeten we overleven. Probeer van de leuke momenten te genieten en de slechte momenten te vermijden. Een groot deel ligt aan onze mindset.