De zomer komt eraan, dus het is tijd om doei te zeggen tegen je bierbuik. Met deze simpele stappen heb je binnen no time een sixpack.

1. Word wakker en drink water

Drink als je wakker word meteen wat water. Je moet bedenken dat je lichaam net ongeveer acht uur zonder vocht heeft gezeten, dus je lichaam heeft het hard nodig. Drink elke ochtend een halve liter koud water. En vergeet ook niet om tijdens de rest van de dag veel water te drinken. Je spiercellen groeien sneller wanneer ze goed gehydrateerd zijn. Daarom is het belangrijk om de hele dag door genoeg water te drinken.

2. Sla je ontbijt niet over

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat volwassen mannen die het ontbijt overslaan 4,5 maal zoveel kans hebben op een te dikke buik dan mannen die wél ontbijten. Nadat je genoeg water hebt gedronken is het belangrijk dat je goed ontbijt (met minstens 250 kcal).

Engelse onderzoekers hebben een patroon gevonden tussen de grootte van je buik en je ontbijt: Hoe groter het ontbijt, des te kleiner de kans op overgewicht. Een voorbeeld van een goed ontbijt: Havermoutpap met een schep eiwitpoeder en een halve kop blauwe bessen.

3. Maak je eigen lunch

Om te voorkomen dat je op je werk een slechte lunch eet is het handig om je eigen lunchpakket te maken. Dit kan je de avond van te voren doen, zodat je er in de ochtend geen werk meer aan hebt. Koop een broodtrommel en stop daar alleen maar gezond eten in. Doe er twee gezonde tussendoortjes in en natuurlijk je lunch (500 à 600 kcal). Zo blijft je lichaam de hele dag goed gevoed en krijg je geen honger gevoel (en dus geen eetbuien).

4. Train op een goede manier

Veel hebben de neiging om een eindeloos hoeveelheid buikspieroefeningen te doen in de hoop zo een sixpack te trainen. Het is beter om het overtollige vet eraf te trainen, want zo komen die buikspieren tevoorschijn. Want iedereen heeft ze, soms zitten ze gewoon goed verstopt.

De meest effectieve manier is een dubbele aanpak, zowel krachttraining als een intervaltraining met een hoge intensiteit. Van krachttraining krijg je spiermassa en hierdoor stijgt je vetverbranding gedurende hele dag.  Doe drie keer per week een krachttraining en twee keer per week een intervaltraining (wissel dit af, doe nooit twee van dezelfde trainingen achter elkaar).

5. Slaap genoeg

Wil je een sixpack? Dan heb je genoeg slaap nodig.  Door slaapgebrek kan je hormoonhuishouding in de war raken en daalt ook de snelheid waarmee je vet verbrandt. Om sneller in slaap te vallen, probeer minstens een uur van te voren niet meer met elektrische apparaten in aanraking te komen.